celinavanrijswijk.reismee.nl

Week 5 weekend Jinja en Raften

Vrijdag 2 november.
We staan om half 7 op en maken we ons klaar. Om07:15staan ons ontbijt voor ons klaar. We zitten gezellig aan tafel met iedereen. Rond08:00vertrekken we met onze chauffeur en een eigen busje naar Jinja. We zijn met 5 meiden in totaal. Laura, Eline, Maaike, Ellen en ik. Onderweg valt er weer genoeg te zien. Mensen die graag wat eten en drinken willen verkopen aan voorbij komende auto's en busjes. Ze rennen dan heel snel naar auto's toe met flesjes drinken en vlees op stokjes. Dit is heel grappig om te zien omdat ze erzoachter aan beginnen te rennen. Ook zien we een paar Matatoe busjes voorbij komen met allemaal dode kippen op het dak. Je ziet hier war voorbij komen onderweg. Eigenlijk wil je even je ogen dicht doen om te kunnen slapen, maar je zietzoveel bijzondere dingen onderweg. Als we aankomen in Jinja na een auto rit van 5 uur stoppen we eerst even om ergens te gaan lunchen. Dit leek net alsof je in Nederland was, dus hier genoten we van!

Daarna reden we door naar de Nijl. Hier worden we opgewacht door een gids hij neemt ons mee naar beneden. We lopen langs kleine winkels en iedereen wil ons binnen hebben. Wij vinden dit ook vervelend worden, want als mensenzogaan doen heb ik juist geen zin meer om te kijken. Daar krijgen we een zwemvest aan en stappen we in de boot. We varen eerst over de nijl en langs de kant. Daar zien we allerlei mooie vogels. De gids zit voorin en daar zit ik ook. Hij kijkt met zijn gezicht naar de groep terwijl ik met mijn gezicht naar voren kijk. Hij gaat steeds dichter mijn kant op zitten en raakt steeds met zijn benen mijn benen aan. Ook als ik opschuif schuift hij langzaam ook die kant op. Ik zeg tegen de meiden die achter mij zitten dat ik het erg vevelend begin te vinden. Ik gazozitten dat mijn ring zichtbaar is die om mijn vinger zit. Mijn eigen sieraden heb ik thuis gelaten en speciaal voor hier een ring gekocht. Als je hier een een ring om je ringvinger hebt denkt iedereen hier dat je getrouwd bent. Nadat ikzoben gaan zitten en hij mijn ring heeft gezien schuift hij meteen een stukje terug. Hehe fijn z'n ring om je vinger. We vaarde verder naar een huisje midden op het water. Daar gingen we er uit op de steiger. Daar hebben we een leuke groepsfoto gemaakt. Je zag het water stomen maar je zag ook gedeeltes stil liggen. Dit kwam omdat daar de oorsprong van de Nijl was en vanuit de grond kwam. Dit was wel bijzonder om te zien. Daarna stapte we weer de boot in en gingen we naar het victoria meer. Daar was het ook super mooi en zagen we mooie eilanden. Toen gingen we weer terug want we hadden een uurtje een tocht over het water. Eenmaal weer op het land wilden we dus bij de winkels kijken naar leuke dingen, maar deze. Enaen warenzoopdringerig dat we hier niet eens zin in hadden.

We gingen weer naar de bus en reden naar ons hotel voor de komende 2 nachten. De konden gelijk naar onze kamer. We hadden een kleine slaapzaal voor 6 personen met 3 stapelbedden, maar dit was prima. We gingen we heerlijk aan een tafeltje zitten met een super mooi uitzicht over de Nijl. Daarna bestelde we ons avond eten. Heerlijk een tomaten soep met broodjes, hier heb ikzovan kunnen genieten. Gewoon weer lekker hollandse tomaten soep! Ook nog heerlijk nacho's gedeeld met Ellen. Savonds zijn we optijd gaan slapen omdat we allemaal moe waren van deze dag.

Zaterdag 3 november.
We staan optijd op omdat wevandaaggaan raften. Dan pakken we onze tassen in en gaan we naar de bus. Na een klein stukje rijden komen we aan bij de organisatie waar we mee gaan raften. Hier krijgen we eerst ontbijt en daarna krijgen we uitleg over wat we gaan doen. Als dat klaar is kunnen we onze zwemvesten en helmen gaam passen. Daarna stappen we weer de bus in met al onze spullen. Er werd ons gezegd dat we een uur met de bus moeten rijden. Gelukkig viel dit heel erg mee en was het maar een half uurtje. Toen we uit de bus stapte zagen we de nijl liggen en het was heel mooi weer. De boten waren nog niet gearriveerd dus konden we ons nog even insmeren en een groepsfoto maken. Na dat de boten waren aangekomen liepen we naar beneden naar het water. Daar konden we gaan zitten en kregen we uitleg over alles wat er zou kunnen gebeuren. Vooral wat je moest doen als de boot zou omslaan (flippen). Hij legde uit hoe je een kano moest vast houden als je in het water lag en een kano je kwam redden. Daarna gingen we de boot in met onze zwemvesten aan en onze helm op. Hij vertelde nog meer dingen en daarna mochten we het water inspringen. We moesten een stukje zwemmen op verschillende manier. Daarna moesten we weer de boot in klimmen maar dit lukte mij echt niet. Na een tijdje vertelde hij hoe je het makkelijkste de boot in kon komen. Dit lukte gelukkig wel. Je moest je ene hand op een band neer zetten en je andere op het touw, dan moest je trappelen met je voeten in het water. Dan kwam je vanzelf omhoog en kon je er in komen. Als dit alsnog niet lukte leerde we ook hoe je iemand vanaf de boot uit het water kon trekken. Daarna gingen we peddelen naar de eerste afdaling. We wilden niet als eerste maar wij waren daar als eerste dus we moesten wel. Hij vertelde heel duidelijk wat we moesten doen. Hard peddelen en als hij down zei moesten we op onze voeten gaan zitten en het touw met de peddel vast houden. Dit was echt heel eng omdat deze afdaling heel steil was. Daarna bleven rustig dobberen om de andere 2 boten te kunnen zien. 1 van die boten sloeg gelijk over er de kop dus wij moesten hier om lachen. Niet wetende dat dat ook bij ons zou kunnen gebeuren. Er waren in totaal 8 afdalingen. We moesten ook hele stukken peddelen omdat sommige afdalingen ver uit elkaar lagen. Nadat er van een kleine afdaling af waren gegaan gingen we van de boot af. We moesten een stukje lopen over het land omdat er een grote afdaling zat waar ze niet af gaan. Toen we daar liepen zagen we deze afdaling, we warenzoblij dat we hier niet af gingen.

Na dat we weer in de boot waren gestapt zei ik tegen Ellen dat ik het echt heel leuk vond en dat ik niet snapte waar ik me zo druk om maakte. Ik was namelijk de dag ervoor erg zenuwachtig en de dag zelf ook. Maar goed dit had ik natuurlijk te snel gezegd. We gingen weer naar een paar hoge golven en moesten weer gaan zitten in de boot op onze knieën. Maar op dat moment kwam er een grote golf en sloeg de boot over de kop. Er was ons geleerd het touw dan vast te houden maar in paniek liet ik het los. Ik werd onder water getrokken door de stroming. Ik wilde naar boven zwemmen maar dit lukt me niet. Onderwater raakte in paniek omdat ik naar boven moest om adem te halen maar dit lukte dus niet. Ik haalde overwater adem waardoor ik heel veel water binnen kreeg. Toen ik eindelijk boven kwam was ik helemaal in paniek, ik begon te zwaaien zodat iemand me zag en naar me toe kon komen. Elke keer kreeg ik weer een golf water over mij heen. Voor mijn gevoel duurde het heel lang voor iemand bij mij was. Ik ben toen in de reddings boot getrokken. Dat zat ik dan op de boot samen met Laura en Maaike. Ik moest de hele tijd hoesten omdat ik zo veel water binnen kreeg. Toen konden we overstappen weer op onze eigen boot. Nog steeds was ik in shock van wat er gebeurt was. We vaarde door naar de volgende afdaling, dit vond ik toch wel weer heel spannend. Helaas sloegen we weer over de kop en begon het hele verhaal weer opnieuw.. Laura zag mij ineens in het water en vertelde mij later dat ze me bijna zag huilen. Toen er eindelijk een kano naar me toe kwam greep ik me steving vast aan de kano. Hij vroeg steeds: are you oke? Uh nee natuurlijk gaat het niet goed.. Toen zijn we overgebracht naar een andere boot. Daar zaten al 7 mensen in maar Laura, Maaike en ik gingen daar bij in. Toen kwam er weer een afdaling, gelukkig bleven Laura en ik dit keer zitten maar Maaike viel er weer uit. Haar hoofd zag er zo ernstig uit dat ik het zo zielig voor haar vond. De volgende afdalingen wilden we niet meer flippen.Dit hadden we duidelijk verteld aan onze instructeur die mee was. Maar Ellen en Eline wilden dat wel. Laura, Maaike en ik zeiden als jullie dat willen dan willen wij nu de boot uit. Maar dit was niet mogelijk maar wij wilden echt niet weer flippen. We warenzobang bij de volgende dat we bijna allemaal moesten huilen. Gelukkig sloegen we bij de volgende afdalingen niet om. Halverwege de tocht kregen we nog verse ananas. Dit was een geniet moment. Verse ananas eten op een boot drijvend op de Nijl met fantastisch uitzicht! Toen we weer aan wal waren stapte ik de boot uit en liep iets voor uit. Ineens hoorde ik een man zeggen: a snake! Ik ben heel bang voor slangen dus renden verder het land op. Toen ik omkeek zag ik niks ik dacht dat er een grapje werd gemaakt. Maar ineens zag ik een grote groene slang in het water. Ik waszobang! De slang was 5 meter bij onze boot vandaan toen er werd geroepen dat ik moest helpen met de boot. Maar ik ben niet terug gegaan omdat ikzobang was. Toen ze ver op het was ging ik toch maar helpen omdat ik wist dat het een waterslang was. Daarna gingen we omkleden in een oud kapot huisje dit was wel grappig om hier om te kleden met iedereen. Je kleedde je om en zag de mooie natuur. Daarna stapte we de bus in en kregen we een koel drankje. Savonds kregen we nog een bbq en dit was heerlijk zonder vlees haha. Want dat eet ik hier niet. Daarna werden we weer terug gebracht naar ons hotel. Daar hebben we nog even gezellig gezeten met iedereen en een spelletje gedaan. Toen was het weer tijd om te gaan slapen. Ik was heel moe maar kon niet in slaap vallen.. Ik dacht steeds aan het omslaan van de boot en het in paniek raken onderwater. Uiteindelijk ben ik toch in slaap gevallen.

Zondag 4 november.
Smorgens hebben we een lekkerontbijt met uitzicht over de Nijl. Hier kon ik heel erg van genieten! Daarna stapte we de auto in en reden we naar de winkel straat. Daar hebben we nog even Souvenirs gekocht. Daarna gingen we verder rijden naar Masaka. Verder hebben we niet veel gedaan deze dag. Vooral weel gezien onderweg. Savonds gezellig gegeten weer met iedereen van het huis. Genoten van dit leuke maar ook spannende weekendje weg!

Reacties

Reacties

Anita Winters

Jeetje Celina wat een heftige ervaring met het raften! Ik kan me wel in je paniek verplaatsen (ik heb het in het klein jaren geleden meegemaakt in een wildwaterbaan, dat ik niet meer boven kon komen).
Fijn dat je het weekend met een ontspannen dag hebt kunnen afsluiten!

Janneke

Heftig zeg.

Patrick

Lekker onstpannen in je weekend zegen ze dan he. Blij dat je nog leeft. Anders kan ik he verhalen niet meer lezen haha.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood