celinavanrijswijk.reismee.nl

Week 4 vrijdag, zaterdag, zondag

Vrijdag 26 oktober.
Vanaf gisteravond is er al geen stroom en dezemorgennog steeds niet. De stroom ligt er wel eens vaker een paar uur af maar dit is wel erg lang. Nu kunnen we geen brood roosteren. Ook hebben we heen warm water. Gelukkig brengen ze dan altijd gekookt water vanuit de keuken. We lopen daarna weer naar de school voor de meeting. Dit is mijn laatste meeting omdat ik de andere weekenden op trip ga opvrijdag. De meeting is altijd in het Engels. Ik doe altijd mijn best om het te volgen, maar na een tijd lukt dat niet echt meer. Omdat je de hele tijd luisterd is het moeilijk om het daarna goer te blijven luisteren. Sommige spreken goed Engels, maar anderen totaal niet en praten heel zacht. Eerst verteld iedereen hoe haar of zijn week was. Mijn week was goed deze week. We hebben dingen aangegevene waar we tegen aan liepen en dit hebben ze opgepakt. Dat heb ik verteld dat ik daar heel blij mee was. Daarna waren het vooral algemene dingen. Ik heb ook nog gevraagd of ik om tafel kan met een paar mensen voor sponsoor geld wat ik heb gekregen van mijn vader en zijn vriendin. Hier gaan we komende week even naar kijken. Na de meeting liepen we terug naar het huis en we zouden met de boda's en de matatu naar Masaka gaan. Maar onze huisbaas wilde hier ook geen dus heeft hij ons meegenomen met de auto. Heerlijk weer een weekendje in Masaka. Waarschijnlijk is dit mijn laatste weekendje in Masaka aangezien ik de andere weekenden op tripjes ga.

Op de meeting hoorden we nog dat er twee kinderen vermist zijn van school. In de auto wilden we weten hoe dit zat. De kinderen zijn waarschijnlijk geofferd door "heksendokters". Deze mensen denken dat ze rijk worden door kinderen te offeren, te vermoorden of op te eten.
Het is een naar idee dat dat dus ool gebeurt in de omgeving waat wij leven... Wij dachten dat als kinderen oorbellen hebben dat de ouders dan rijk waren, maar dit bleek dus niet te zijn. Het blijkt duszote zijn dat kinderen dan niet meer geofferd kunnen worden omdat ze niet "heel" zijn.

Daarna werden we afgezet bij Plot 99. Daar hebben we gezellig geluncht. We kwamen Kristel en Ceres ook nog tegen daar. Dus gezellig met 6 meiden geluncht. Dit was erg gezellig! We hebben veel gelachen maar ook weer vervelende verhalen gehoord. Daarna zijn we naar Masaka Backpackers gegaan, daar gingen we dit weekend slapen. We zijn hier nog nooit geweest maar het was hier prima. We hebben zelfs een eigen badkamer in onzs slaapkamer. Hoe blij kun je zijn met een badkamer in je slaapkamer en san ook nog een normale wc, douche en wastafel. Weer een besef momentje hie blij je hier mee kan zijn! Lauea en ik zouden met Ellen op 1 kamer slapen maar die was er nog niet. Dus we besloten vast te gaan douchen. Eindelijk weer een warme douche, heerlijk! Toen ik wilde douchen ging ik eerst naar de wc. Ik zei tegen Laura dat ik de badkamer deur niet op slot deed omdat we toch met z'n tweeën waren. Toen ik naakt op de wc zat ging de deur ineens langzaam open. Daar zat ik dan op de wc.. Laura en ik lagen allebei helemaal dubbel hierom. Laura deed de deur weer dicht en we beleven lachen. Dit was echt heel grappig! Ik zag dat ik allemal buljtes had. Ik heb dus nu ineens last van zonne allergie.. Dit is en bijwerking van de malariapillen. In Nederland heb ik hier ook wel eens last van maar nietzoerg als hier. Hier heb ik wel pilletjes voor mee, hopen dat dit gaat helpen. Na het douchen was Ellen ook aangekomen, nadat zij gedoucht had gingen we naar het centrum van Masaka. We gingen hier heen met Ellen, Laura, Hilliene en Wiebren. Die sliepen daar ook en zijn ook vrijwilligers van Doinggoood. We moesten geld pinnen en we hebben stof gekocht om iets van te laten maken. In de supermarkt hebben we nog wat dingen gekocht onder andere een fles witte wijn voor s' avonds. In de winkel krijg je een plastic zak voor je boodschappen maar deze was niet stevig genoeg. De plastic zak ging kapot en de wijn viel erg uit. Ik liep met de tas en liep gewoon door. Na een paar meter dacht ik moeten we dit niet opruimen? Maar niemand keek en er was ook geen prullenbak, dus we hebben het gewoon laten liggen haha.

'S Avonds hebben we gegeten bij Frikandellen. Hier waren we met 8 vrijwilligers. Hier gingen we bbqen, het was heel erg lekker! Alleen maar salades en broodjes gegeten. 1 stukje kip wilde ik proberen maar dit was niet gaar dus heb het niet opgegeten. Het was erg gezellig onderling. Het is nog steeds bijzonder hoe snel je iedereen leert kennen hier en hoe snel het voelt dat je elkaar al door en door kent. We werden daar weer opgehaald door een busje van Masaka Backpackers, dat was erg fijn. In het donker op de boda is niet echt veilig hier. Toen we in de kamer aan kwamen zijn we gelijk gaan slapen, wewaren erg moe.

Zaterdag 27 oktober.
Vanmorgen staan we op en gaan we lekker ontbijten in het hotel. Daarna maken we ons klaar om naar het zwembad te gaan. We gingen met boda's richting het zwembad. Daar hebben we gezellig gezeten met 8 Nederlands totaal. Even gebeld met mijn vader en zijn vriendin. Daarna met mijn zusje, moeder en broertjes. En op het einde van de middag met mijn vriend. Erg fijn om hun allemaal weer even te zien en te spreken. Nog even middag gegeten bij het zwembad en 's avonds gelopen richting het restaurant. Daar weer een hele gezellige avond gehad en lekker gegeten. Ook weer veel gelachen met iedereen. Nadat we klaar waren met eten hebben we afscheid genomen van Kristel en Ceres. Wij gaan de komende weekenden op tripjes en hun niet. Zij blijven nog tot Januari hier in Oeganda. Erg jammer dat we ze niet meer zien want mensen voelen hier zo snel als vrienden en familie. Daarna worden we weer terug opgehaald met het busje van het hotel, het was inmiddels al weer donker. Toen zijn we lekker gaan slapen.

Zondag 28 oktober.
We stonden op en gingen benenden weer ontbijten. We kregen weer lekkere yoghurt met vers fruit. Daarna gingen we naar de kamer om nog even warm te douchen. Daarna vertrokken we met onze spullen naar Masaka. We hebben onze spullen bij Villa Katwe neergelegd, dan hoeven we niet alles mee te nemen naar het centrum. Villa katwe is het hotel waar we in de weekenden slapen als we in Masaka blijven. We gingen lopend richting het centrum om Souvenirs te kopen. Ook wilden we even lunchen. De heenweg lopen was toch langer dan verwacht. Het was erg heet en we hebben er wel een uur over gedaan. We hebben wat gegeten bij een bakker. Daar hadden zw heerlijke koekjes en broodjes me kaas. Toen we door de stad liepen kwam er een auto langs met muziek, een microfoon en boxen. Hij zei ineens iets over mzungu's door zijn microfoon. Iedereen wist dus gelijk dat er blanken liepen. Ook kijkt iedereen naar ons en mensen die tegen ons willen praten zeggen tegen ons " helle my friend". Dat begint wel erg vervelend te worden. Helaas hebben we geen Souvenirs kunnen vinden hier.. We liepen ook nog even over een soort van markt, maar hier rook hetzonaar dat we weer terug liepen. We liepn via de andere kant terug. Daar zagen we grote stukken vlees hangen buiten aan haken. Hier werd ikzomisselijk van.. En we zagen heel veel kippen in hele kleine hokjes, dit waszozielig om te zien. Ik eet hier al bijna geen vlees meer, maar als je dit ziet dan kan je wel snel vegetariër worden. De terugweg gingen we met de boda terug, omdat het te warm was om te lopen.
Daarna hebben nog even gezeten bij Villa Katwe, dit was nog even relax. Rond17:00wilden we weer richting ons huis gaan. Toen we bij Villa katwe weg liepen stonden daar al bodas, erg fijn want dan konden we gelijk gaan. De man begreep niet waar we heen moesten. Hij had helemaal rode ogen dus hij leek wel dronken of stoned. Toen reed hij opeens met Ellen, die naar een ander project moet, mee. Dit was voor ons de verkeerde kant. Toen waren we er klaar mee en zijn we afgestapt. Een oudere man kon ons wel brengen en toen zijn we daar opgestapt. Die man keek boos, maar dat boeide ons niet echt.
Bij de matatu zaten we toevallig met z'n vijven erin, vijf mzungu's! En daarnaast zaten er nog teveel mensen bij, het was echt proppen. En toch lieten ze er steeds meer mensen bij, uiteindelijk zaten er twintig mensen in. Opeens moest er een vrouw in komen die wat steviger was en ze moest naast mij zitten. Ze zat met haar kont op mijn been dus daar zat ik dan.... Toen weer op de boda naar huis en daar lekker met z'n allen over het weekend gekletst en heerlijk patat gegeten.
Toen we thuis kwamen zagen we dat de buurtkindjes zelf een schommel hebben gemaakt. Ze hadden en touw in de boom gehangen en daar een tak aan vast gemaakt om op te zitten. Daarna zijn we nog even naar de naaister geweest om iets te laten maken van de stof die we gekocht hebben. Ik laat een jurk en een rok maken. Heel benieuwd hoe het gaat worden!

Reacties

Reacties

Janneke

Fijn dat jullie het daar goed hebben.
Kijk uit naar je volgende blog.
Pas goed op jezelf , groeten : Janneke

Ferry en mieke

Wel indrukwekkend wat je daar ziet en meemaakt,hele belevenis,geniet ervan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood