celinavanrijswijk.reismee.nl

Week 3, weekend Lake Mburo en Lake Bunyonyi

Vrijdag 19 oktober.

Onze wekker gaat om 06:30, en het is tijd om ons klaar te maken voor een weekendje weg. Om 07:15 zitten we aan het ontbijt met Kristel en Ceres. Die kwamen bij ons ontbijten omdat we ook bij Villa katwe zouden worden opgehaald. We genieten weer van het heerlijke ontbijt die ze hier hebben. Dan komt Ellen ook aangereden achter op een boda, we zijn compleet. Om 08:00 komt de chauffeur van onze organisatie Ken aangereden in onze eigen bus. Daar gaan we dan op naar Lake Mburo. Dit is een park waar je kunt mountainbiken tussen de wilde dieren. We hebben een gezellige autorit, want we hebben elkaar een week niet gezien dus er is genoeg te bespreken. De auto rit zal 2 uur gaan duren. Na tijdje rijden gaan we vanaf de grote weg een zandpad op. Dus ze weg duurde een half uur en er waren veel hobbels dus mijn misselijkheid kwam weer opspelen. Gelukkig ging alles goed onderweg. We kwamen onderweg nog koeien met grote horens, zebra's en apen tegen. Onze chauffeur stapte uit en zei ons dat wij ook konden uitstappen. We vroegen of het wel veilig was zo tussen de dieren, maar hij zei ons dat dit wel kon. Ik pakte mijn camera en heb mooie foto's kunnen maken van de koeien en zebra's. Daarna reden we nog een stukje en kwamen we aan bij een restaurant waar je ook kon blijven slapen. We zagen de mountainbike's al klaar staan en we moeten onze helmen en fietsen afstellen op de juiste maten. Na dat we dit gedaan hadden vertelde hij dat we 2 uur gingen mountainbiken. We stapten op onze fietsen en reden een stuk naar het park toe. Toen we daar aankwamen zagen we al gelijk een groep zebra's staan. Super mooi en best wel dichtbij, alleen zijn ze bang voor ons en lopen ze rustig weg al ze ons zien. Onze gids vertelde van alles over de zebra's en wij luisteren naar hem. Daarna moeten de door een smal stukje heen en aan allebei de kanten liggen takken. Iedereen rijd er zo door heen maar Laura blijft vast zitten, dus ik wacht op haar omdat ik achter haar fiets. Hier is door de meiden een leuke fotot van gemaakt natuurlijk haha. Daarna maken we mooie fiets tocht en we zien veel watervogels, zebra's, koeien, antilopen en impalas. Ik had mijn camera mee dus heb veel mooie foto's kunnen maken! Ook laten we onze gids nog een groepsfot maken voor de zebra's. Ook hebben we botten van een wildzwijn en een zebra gezien. Wel zielig maar het blijft natuurlijk de natuur. Ik vond het ook wel weer bijzonder om deze botten van zo dichtbij te kunnen zien en fotograveren. Dr natuur was hier ook zo mooi om te zien. Toen we bijna 2 uur aan het fietsen waren en op de terug weg waren zagen we een donkere lucht aankomen. Hij zei dat we hard moesten gaan fietsen om voor de regen weer terug te zijn. We waren allemaal erg moe maar wilden niet nat worden. Dus we moesten een heuvel op fietsen, maar dit was erg zwaar. Dus we besloten even te gaan lopen. Na een stukje lopen begon het te regenen dus maar snel weer op de fiets gesprongen en snel naar het restaurant gefiets. We kwamen net optijd aan, toen we binnen waren viel het water met bakken uit de lucht. Daarna kregen we een voorgerecht van koolsalade, een hoofdgerecht die we zelf hadden gekozen, en als na gerecht kregen we een fruit salade. Na dat we klaar waren stapte we weer in de auto voor een rit van 4 uur naar Lake Buyonyi.

We hadden een gezellige rit weer in de auto. Op een gegeven moment moesten we een berg om hoog. Dit vond ik helemaal niet prettig omdat er geen vangrail langs de weg zet. Ik besloot om maar niet te kijken en te vertrouwen op onze chaufferu Ken. Toen we weer naar beneden reden zagen we een groot meer liggen. We dachten oke daar moeten we vast zijn. Daar zagen we een paar kleine kano's liggen. Iedereen had zo iets van uh gaan we daarmee varen naar het hotel. We reden verder en stopte dus wel bij de kleine kano's. Toen stapten was uit en gingen we gelukkig niet met de kleine kano's. We vaarden met een bootje naar het eiland waar we zouden overnachten. Na 20 minuten varen kwamen we aan bij het eiland. Hier werden we ontvangen door een paar mensen van het hotel. Daarna lieten ze onze kamer zien. We hadden een slaapzaal, maar hadden ons het toch iets anders voorgesteld. Het kamertje was klein, er waren kluisjes maar er zat geen slotje op. De buitendeur kon ook niet op slot. We hadden geen badkamer dus moetsen naar buiten 2 trappen op om te douchen en naar de wc te gaan. De wc's waren compost wc's en roken behoorlijk vies, je kon alleen douchen met koud water. Als je warm water wilde moest je dit bestellen, betalen en een uur wachten. We baalden best toen we dit allemaal zagen. Want we dachten heerlijk een weekendje weg en genieten van de luxere dingen. Maar nu moesten we alsnog naaar buiten voor de wc en douche. Maar gelukkig wende dit ook weer, zoals alles dat hier wel went. S' avonds hebben we nog met z'n allen bij het restaurant gegeten en gedronken. Ik had pasta met allerlei groenten. Ik kon hier zo van genieten omdat we bij ons huisje niet heel veel groentes krijgen. Het is bijzonder hoe je hier van dingen kunt genieten waar je in Nederland totaal niet over na denkt. Het was op het eiland een stuk kouder dan op het vaste land. Zelfs met een shirt met lange mouwen en een dik vest hadden we het nog koud. We besloten chocolade melk te bestellen en daarna optijd te gaan slapen. Iedereen had zijn bed gekozen. We hadden namelijk 3 stapel bedden en waren met 5 meiden. Ik wilde graag boven slapen omdat je hier wat en muskietennet had. Onder had je alleen een gordijntje die dicht kon. Toen ik boven in het bed lag bedacht ik me dat het misschien niet z'n goed idee was om boven te gaan slapen. Er zat namelijk geen balk voor dus je kon er zo van afvallen. Ik twijfelde wat ik moest doen. Of onder gaan slapen en gestoken worden door malarinuggen of boven slapen met de kans dat ik van het bed zou kunnen vallen.. Ik besloot toch om beneden te gaan slapen aangezien ik heel druk ben in mijn slaap en te bang was dat ik zou vallen. We kletsten en lachten nog wat en daarna gingen we slapen.

Zaterdag 20 oktober.

Zaterdag morgen werden we wakker en gingen we naar het restaurant om te kijken wat we wilden ontbijten. Laura en ik besloten om een pannenkoek met kaneel, appel en rozijnen te bestellen. Hiet hebben we echt van genoten! Daarna hadden de ander meiden gevraag wat we allemaal zouden kunnen doen hier. We kregen een paar opties maar waren het allemaal snel met elkaar eens. We wilden een boottocht doen naar een drijvende markt en een hiking te doen naar het en hoge berg voor mooi uitzicht. We zouden dus de hele dag met de boot een tocht gaan maken. Eerst vaarden we een uur naar de drijvende markt alleen was die er niet.. Er lag 1 bootje en dat was het. Toch wilde de gids wel even van de boot af. We gingen met hem mee en hij vroeg of we een entertainment show wilden van een paar lokale mensen en die je dan moest betalen. Hier hadden we allemaal totaal geen zin in. We liepen door naar een paar huisjes. Daar liepen we langs een huisje waar allemaal eten in grote pannen buiten stonden te koken. Hij zei dat we daar iets van mochten kopen als we wilden, maar nee dankje het zag er niet echt smakelijk uit. Daarna gingen we een klein kamertje naar binnen hier mochten we het lokale drankje proeven. Je kon kiezen met of zonder alcohol, wij wilden die zonder alcohol. We vroegen om een klein bekertjes en wilde dat alleen proven en delen met ons vijfen. Maar wat kregen we... Een super grote mok en helemaal vol tot aan de rand van de mok. Het zag er heel vies uit maar ik heb het toch geprobeerd. Het was niet heel vies, maar lekker was het ook niet. Wij wilden niet meer dus onze gids drobk het bijna helemaal op. Daarna moesten we hier natuurlijk voor betalen dus dit deden we. We vroegen wat in dit dorpje de grens is voor het drinken van alcohol. Hij vertelde ons dat kinderen van 5 jaar dit lokale drankje ook al dronken. Wij verbaasten ons hier echt over. Net voordat we weg wilden gaan kwamen er 2 mannen binnen en die zagen er heel dronken uit. 1 man ging naast Laura zitten en keek heel dronken uit zijn ogen. We besloten dat het beter was om weer weg te gaan. Daarna kwamen we een man tegen en die ging in het Engels tegen onze gids vertellen dat hij vrijgezel was en dat hij wel graag 1 van ons zou willen. Het was zo dom dat hij dit in het Engels ging vertellen, want dit verstonden wij natuurlijk gewoon.

Daarna stapten we weer de boot in en vaarden we weer een uur terug naar de berg die we zouden gaan beklimmen. We stapten daar uit en we liepen de berg op. Dit was best een lang stuk en erg steil. Ineens voel ik dat iemand mijn hand vast pakt, van schrik trek ik mijn hand gelijk weer terug. Ik keek opzij en zag een jongentje van een jaar of 8 staan. Hij wilde vast even een mzungu aanraken. We liepen verder naar boven en alle kinderen keken ons steeds aan maar zeiden niks. Toen we boven op de berg stonden moesten we eerst bij komen van de hele klim naar boven. Daarna konden we genieten van het mooie uitzicht. Er liggen allemaal kleine en grote eilanden verspreid over de lake. Het was erg mooi om te zien en hebben natuurlijk een meiden fotoshoot gehouden. Toen we terug naar beneden liepen gingen we nog langs het project wat onze gids voirg jaar had opgezet. Hij was een soort van zwemschool begonnen. Daar gaf hij de kinderen zwemles. Omdat ze natuurlijk op een eiland wonen zou je denken dat ze kunnen zwemmen. Maar er zijn dus genoeg kinderen die niet kunnen zwemmen. Het was erg leuk om te zien! Toen we weer bij de boot aankwamen werden er uitgezwaaid door een groepje kinderen.

We vaarden verder langs een eiland waar een heel naar verhaal aan vast zat. Dit was een eiland waar ze in 1930 vrouwen naar toe brachten die voor het huwelijk zwanger waren. Hier zaten al deze vrouwen dan samen op een klein eilandje. Ze hadden hier niks te eten dus de meesten zijn daar voor of na de geboorte van hun kinderen overleden. Als ze geluk hadden werden ze mee genomen door bootvaarders die daar langs kwamen. Maar dan moest je geluk hebben dat ze jou het knapste vonden, want alleen de knapste namen ze dan mee. 1 vrouw had daar 3 dagen gezeten en werd meegenomen door een visser. Zei heeft geluk gehad en leeft nu nog steeds, ze is al wel in de 100 jaar. Tot op de dag van vandaag vinden ze daar nog steeds in het water botten van overleden vrouwen. Het was een naar verhaal om te horen en een naar idee om te weten dat daar nog steeds resten van mensen liggen.

Daarna vaarden we langs een eiland waar dieren waren. We zagen hier onderandere zebra's, impala's en ezels. We legden daar aan en stapten de boot af. De zebra's zagen we nu van heel dichtbij. Daarna liepen we door de berg op naar een resort waar we zouden gaan lunchen. Het was meer avond eten omdat we het eten pas om 5 uur kregen. We zaten aan een tafel buiten met erg mooi uitzicht. Ineens zagen we een aap voorbij komen. Deze ging richting de keuken want hij wist dat hij een banaan zou krijgen hoorden wij. Ze konden hem van best dichtbij zien en fotograveren. Na het eten gingen we weer terug naar het hotel. Daar hebben we allemaal nog even gedoucht. Dit was in een hokje buiten en het water was heel koud. Eerst wilde ik dit niet doen, maar het was een hele belevenis. Daarna gingen we in het restaurant zitten en speelden we een spel met vragen over vrienden. We hadden hier hele gesprekken over met elkaar alsof we elkaar al jaren kenden. Erg leuke dag en avond gehad met deze gezellige meiden!

Zondag 21 oktober.

Zondag was het een lange reis weer naar huis maar erg gezellig. Onderweg 1 keer gestopt om te plassen en iets te eten te kopen. Hier moesten we boven een gat in de grond plassen. Bij ons huisje hebben we ook een gat maar er staat een wc boven op. Maar sinds we dit zondag hadden gedaan, doen we dat thuis nu ook omdat het veel hygiënischer is. Verder was zondag niet een bijzondere dag

Patrick

Mooi weekend weer celina en dames. Duurt niet lang voordat je een broodje kroket mist he ?. Vind het mooi dat je zo veel ziet van het land.

Anita

Weer een hele belevenis zeg! Interessant om de cultuur stukje bij beetje te leren kennen.
Door jouw verhalen leer ik mijn schoonzus uit Nigeria ook steeds beter te begrijpen, super mooi! ☺
Ik ben benieuwd wat jullie nog meer beleven! Geniet van alles samen!

Hennie en Bep

Alweer een mooi geschreven verhaal wat je weer allemaal hebt meegemaakt deze week ,lekker genieten van de natuur,dieren en de mensen ,lekker spannend om zo door de omgeving te fietsen ,en ook het eten valt niet tegen als ik dit zo lees ,leuk dat jullie altijd samen op pad gaan
En er is alweer een week voorbij gaat toch wel supersnel hoor,nou ik wens je weer een leuke week toe en ben weer benieuwd naar je volgende verhaal , Mg Hennie en Bep

Oma & opa ,

en heel mooie ver haal ,Geniet er nog maar ,van de mooie natuur ,

Ingrid

Hey ladies, wat een mooi verhaal weer om te lezen. Ik zit te genieten aan deze kant van de wereld, hahahaha.
Wat een indrukken hebben jullie weer opgedaan. Geweldig gewoon. Enjoy!?

Doingoood