celinavanrijswijk.reismee.nl

Eerste dag op ons project

Smorgens worden we om 08:30 opgehaald bij villa katwe om naar ons huis en project te gaan. Onze huisbaad en project leider Anthony komt ons opbalen. Onderweg hebben we gezellige gesprekken en leren we elkaar een beetje kennen. We rijden richting een onverharde weg richting de village. Een lange zanderige weg tussen de bomen volgt. Na een lang stuk rijden komen we aan bij ons huisje, een roze huisje bij de eigennaar op het terrein. We zetten onze spullen in de kamer en Anthony laat ons het huis zien. We schrikken wel erg van de "badkamer" een huisje achter in de tuin. Hier is een wc pot op een gat in de grond gezet en er zijn erg veel vliegen. De douche is een douche zak die aan een paal hangt. Alles is open en je kijkt uit op een mooie open natuur, dat is wel erg mooi. Na de rondleiding te hebben gehad worden afgezet op ons project. Daar krijgen we veel informatie over het project. We worden mee genomen voor een rondleiding door de zoon van de baas. We gaan elke klas van de school bij langs. Bij elke klas waar we naar binnen stappen worden we begroet met een oegandees liedje of iets. Daarna gaan ze zitten en staan ze op en vertelen 1 voor 1 hun namen. Daarna vertellen wij wie we zijn, en zo gaat het bij elke klas. Ze hebben enorm veel klassen, de de school telt 500 leerlingen. Ze hebben grote klassen van meer als 40 kinderen.

Francis is 1 van onze aanspreek punten op het project hij neemt ons daarna mee voor een gesprek en wil weten wat wij hier willen doen en wat voor werk wij in Nederland doen. Hij wilde ons al gelijk plaatsen als lerares (laura) en mij in de special needs klas. We hebben aangegeven dat we graag samen wilden gana kijken deze week overal aangezien het erg veel informatie is. Dit was prima.

Daarna hebben we bij een paar klassen mee gekeken, we zitten achter in de klas en kijken mee. Iedereen doet erg zijn best in de klas en ze krijgen allemaal les in het engels. In de ene klas wore engels geleerd in de andere klas word engels geleerd op een dansende manier. Erg leuk om de verschillende klassen en niveau's te zien. Ze luisteren allemaal erg goed naar de leraar of leraares. We mogen helpen met nakijken van de schriftjes van de kinderen. Toen werden we uit de klas gehaald door Frank en Eva van de organisatie. We gaan buiten even praten hoe het gaat en of we ergens tegen aan lopen. Hun gaven aan dat je duidelijk je grezen moet gaan aangeven. De bel gaat en dat betekend dat de kinderen pauze hebben. De kinderen stromen naar buiten en rennen massaal op ons af, voor we het weten staan en een stuk of 30 kinderen om ons heen. De ene wil je hand vast houden, de ander wil je huid voelen, de ander gaat er met je tas vandoor, en de ander zit de hele tijd aan je haar. Ze vinden alles erg interessant van ons. Ze maken zelfs ruzie over wie je hand mag vast houden. 1 meisje kwam naast mij zitten en vroeg mij of ik haar speelgoed wilden geven en wat ze dan wel graag zou willen. Haar verteld dat we niks mee hebben genomen, (terwijl we dat wel hebben) toen was het prima. We vertellen ze dat we gaan en ze lopen helemaal mee tot aan het busje. Ze zwaaien ons uit en we vetrekken richting het huisje.

Hier word elke middag eten voor ons gekookt. We eten rijst, aardappels, en rauwkost. Dit smaakt wel erg lekker. Daarna gaan we lopend samen met nog een vrijwilliger van ons huisje Eline naar het project. Dit is 15 minuten lopen vanaf ons huisje. Vanuit daar gaan we met de sponsor kinderen naar het grasveld verder op. Deze kinderen worden gesponsoord door Nedelanders. Dit waren een stuk of 100 kinderen. Hier hebben we van alles mee gedaan zoals voetballen, over gooien, springtouwen, en touw trekken. Na een paar uur liepen we weer terug naar de school. Als je loopt heb je voor je het weet kinderen 2 kinderen aan je armen zitten. Op de school hebben we met Francis overlegt wat we morgen gingen doen.

Daarna zat onze dag er op, veel kinderen moeten dezelfde kant op als ons dus deze liepen met ons mee. Weer hand in hand liepen we richting her huisje, 1 meisje plukte steeds bloemen voor mij en gaf deze aan mij. We kwamen thuis aan waar de buurt kindjes al op ons aan het wachten waren. 1 jongen had passivrucht voor ons gelukt en wilde ons dat geven. Dit smaakte zo lekker! We hadden dus niet echt de tijd om bij te komen van onze dag, want de dag en avond gingen door met de buurt kindjes. We kregen vanavond heerlijk eten, patat met salade van tomaat en ui. We genoten van het eten terwijl de buurt kinderen buiten speelde met al het speelgoed dat in ons huis staat voor hen. Toen we vroegen of de kinderen niet moesten eten werd ons verteld dat ze niks te eten.. Dat voelde wel erg dubbel dar wij aan het eten waren en hun zagen dat wij aan het eten waren. Maarja zo gaat het hier wel dus moeten we niet te veel bij na denken. Savonds nog gezellig met de kinderen gespeeld, geschreven, gelezen en gedanst. Wat een mooie maar indrukkwekkende dag.

Karin

Mooi verhaal
Wat gaan jullie nou aan vrijwilligerswerk doen celina???
Wat een verschil met hier
Merk je nog wat van de dictatuur of is dat daar niet meer??
Durven mensen wel eerlijk wat te zeggen??
Jeetje dat jullie sanitaire voorzieningen zo minimaal zijn
Lijkt me niet fijn
Maar jullie genieten wel aan de verhalen te lezen
Erg leuk om te lezen

Elles

Geweldig weer om te lezen,wat een indrukwekkende eerste dag zeg! Hopelijk krijgen jullie snel het ritme van de dag,succes skatjes

Dianne

Wat super leuk om te lezen celina!

C.A Van Rijswijk

Karin, mijn eerste verhaal "welkom op mijn reisblog" staat wat het project in houd haha. Dictatuur merken we nog niks van eigenlijk.

Opa en oma van dijk

Wat een leuk verslag over wat je zoal mee maakt op een dag

Patrick

En alweer patat eten celina?. Is zekers best wel overwelmend al die kinderen om je heen en al die vragen die ze hebben. Geniet ervan. En zorg dat je genoeg slaap krijgt. Anders word het erg zwaar op het einde van je avontuur.

Doingoood