celinavanrijswijk.reismee.nl

De eerste en tweede dag in Oeganda.

Dag 1 in oeganda.
Na 3 uurtjes slaap gaat onze wekker alweer, pff wat een korte nacht. Maarja er moest wel ontbeten worden. Het ontbijt was goed verzorgt met verse ananas, watermeloen, bananen pannekoeken, brood en er werd je gevraagd wat voor ei je wilde. Alles was heerlijk, het ei was erg bijzonder ze kennen hier namelijk geen gele eierdooiers dus deze waren gewoon wit. Daarna kwamen we er al snel achter dat het wel handig zou zijn als we contant geld bij ons hadden. Dus we moesten geld wisselen, tja hoe ga je dat doen als je de weg niet kent en de bank erg ver weg zit. Uiteindelijk hebben we in het hotel gevraagd of iemand ons zou kunnen brengen en zouden hen dan betalen daarvoor. Dit was allemaal geen probleem. We reden naar een shopping mal toe, onderweg zagen we natuurlijk al erg veel. We zagen ook een man die een 3 persoons bank gewoon op zn hoofd tilde. Toen we aankwamen bij de shopping hal moesten wij uitstappen, we moesten lopend naar binnen. Eerst langs een groot beveiligd hek en langs beveiligers. Iedereen werd gecontroleerd en gefouilleerd. Geld wisselen was erg makkelijk en veilig. Er stond een bewaker voor de deur met een groot geweer. Op de terug weg zelfs nog een paar apen zien rondlopen in het wild, erg bijzonder. Toen we terug kwamen wisten we dat er nog 2 Nedelanders van doinggoood(organisatie waar we mee zijn) waren. Even bij hun langs geweest om ons voor te stellen en dingen te vragen. S'avonds heerlijk kip met Patat gegeten in het hotel, hier betaalde je maar 20.000 shilling voor dat is 5 euro. Na het eten wilden we graag warm douchen, maar helaas de warme kraan deed het niet. Dus dan maar koud douchen.. Voor we naar bed wilden gaan wilden we even tandenpoetsen, maar toen viel alle stroom uit dus daar sta je dan in het donker je tanden te poetsen. De stoom viel een paar keer weg. Eenmaal in bed hoorde we veel lawaai voor ons huisje, net of er iemand bezig was met de straat met een boor. Gelukkig viel de stroom weer uit, hier waren we dan ook erg blij mee. Nu konden we eindelijk slapen.

Dag 2.
De wekker gaat om 07:00 tijd om op te staan. We worden vandaag opgehaald om naar Masaka te gaan, de stad waar we gaan verblijven de komende 2 maanden. We gaan ontbijten samen met de 2 wiebren en hilliene die we gister hadden ontmoet. We betalen en checken uit en bedanken de gastvrije mensen van Green valley hotel. Om 09:00 zou er een busje komen om ona alle 4 op te halen. Maarja in Oeganda werken ze niet echt met tijden, dus om kwart voor 10 kwam het busje aan. In de kleine smalle kofferbak van het busje moesten 5 grote koffers en 3 kleintjes, uh gaat dat wel passen dachten wij. Maar natuurlijk gaat dat passen, met een beetje passen en meten paste het net. We maakten kennis met Frank en Eva van doinggoood, zij zijn onze nederlandse coördinatoren hier. In het busje maken we contact met 2 meiden die hier al een maand verblijven, Kristel en Ceres. Erg leuk om met hun te praten omdat ze al best gewent zijn hier.

Er word ons verteld dat onze bus reis 2,5 uur zou duren. Shitt dacht ik, reistabletten vergeten in te nemen en die zitten in mijn koffer. Nouja dan maar zonder proberen en een beetje voor in de bus zitten. Onderweg hadden we hele gesprekken en wilden we alles weten van iedereen, erg gezellig! Verder zagen we van alles onderweg zoals: met zn vieren op een bodaboda (lokale scooters hier), een man op een bodaboda met een vrouw achterop die en baby vast houd, een dode hond langs de weg en iedereen rijd of loopt er gewoon langs, mensen die op de snelweg lopen en fietsen alsof dat heel normaal is terwijl er duidelijk een bord staat dat dit niet mag, een ongeluk waarbij denk ik wel 100 mensen staan te kijken. Dit zijn een aantal dingen van alles wat we gezien hebben.

Toen werd ons gevraagd of we een stop wilen hebben precies op de evenaar. Natuurlijk wilden we dat, hier konden we dan even de benen strekken en een foto maken. Ook even een leuke groeps foto gemaakt. Daarna reden we door naar een super mooie plek om te luchen, hier hebben we heerlijk gegeten patat met ren hamburger. We kregen hier uitleg over alles hier in masaka van Frank en Eva. Er werd ook veel veel verteld, ook over veiligheid. Als je in de bus zit met het raampje open grijpen ze gewoon je mobiel uit je handen. We moeten dus erg voorzichting zijn met het pakken van onze mobiels in de bus en op straat.

We reden door naar de stad om hier een simkaart te kopen. Een kleine winkel met erg veel personeel die je allemaal willen helpen, chaos dus. Bij iedereen was het zo klaar en bij mij gingen ze zeuren dat mijn paspoort stempels nirt klopte, er stond geen datum op wanneer ik weg zou gaan. Bij iemand stond dit er op maar bij mij moesten ze moeilijk doen. Uiteindelijk kreeg ik dan toch mijn oegandeese simkaart, maarja dan doet die het niet in je mobiel.. Ja hoor heb ik weer.. Uiteindelijk is het allemaal gelukt en deed mijn simkaart het. Je betaald hier voor het internet, de hoeveelheid en hoe lang je dat wily kun je zelf kiezen, je betaald hier per maand 6.000 shilling(€1,50) voor het gebruik van social media dit is nieuw hier sinds juli. De simkaart werd betaald door Frank. We hebben uiteindelijk wel een uur in die winkel gestaan voor 3 simkaarten..

Hierna werden we afgezet bij ons hotel voor vannacht: "villa katwe". Een erg gezellig hotel op een super mooie locatie. Dit is ook het hotel waar we elk weekend heen gaan als we geen tripjes doen. Na dat we onzd spullen op onze kamer hebben gezet gaan we lekker buiten in de zon zitten. Hier loopt een lieve hond op het terrein en je ziet kippen lopen. Op het terrein loopt ook een bewaker rond die gelijk ingrijpt als de hond gaag blaffen als er iemand komt die hier niet hoort. Dit hebben we gelijk vanavond al gemerkt. Vanvond eindelijk lekker warm gedoucht. We hebben 1 badkamer die we moeten delen dus wanneer je wilt douchen en de badkamer is vrij moet je gelijk heen gaan, anders moet je weer wachten. S'avonds bij het kampvuur gezeten met een Belgisch meisje die naast onze kamer slaapt. Daarna wilden we gaan slapen toen er iemand met een gitaar bij het kampvuur wilde gaan zitten, er werd ons gevraagd of we er bij kwamen zitten. Hier nog even gezellig bij gezeten, erg leuk hoe snel je hier contact maakt met mensen oegandeese maar ook Nedelanders. Nu is het tijd om te gaan slapen, morgen is dan echt de dag dat we naar ons project gaan.

Slaaplekker!

Patrick

Mooi hoor celina. Wel veel patat eten zeg haha. Gezellig dat er ook zo veel nederlandse mensen zijn. Altijd makkelijk. Veel plezier daarzo. Mooi dat je ook de evenaar kon oversteken.

Ebroekhaar

Wat geweldig om te lezen zeg,wat heb je al veel gezien! Geniet ervan van dat mooie bijzondere land! Love you

Joze broekhaar

Nou joh , lijkt wel vacantie

Doingoood